Γιατί δεν μιλάς; Το ερώτημα του Μιχαήλ Άγγελου στο δημιούργημά του “Μωυσής”

της Μαρίας Σκαμπαρδώνη,

Ο Μιχαήλ Άγγελος είναι μία από τις κορυφαίες μορφές της τέχνης όλων των εποχών. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της Αναγέννησης, υπήρξε ασύλληπτος ζωγράφος, γλύπτης, ποιητής και δημιουργός. Συνέβαλλε όσο λίγοι καλλιτέχνες, στην ανάπτυξη και ωρίμανση της τέχνης στη Δύση.

Τα περισσότερα έργα του είναι εμπνευσμένα από τη Χριστιανική ιστορία, απόρροια της βαθιάς πίστης του ίδιου στο Θεό.

Τα κορυφαία γλυπτά του καλλιτέχνη αναπαριστούν κορυφαίες Βιβλικές μορφές, όπως τον Δαβίδ και τον Μωυσή. Ο Μωυσής παραμένει ένα από τα κορυφαία δημιουργήματα του μεγάλου καλλιτέχνη, απόρροια της μεγάλης καλλιτεχνικής του ωριμότητας.

Το πρόσωπο του μεγάλου ηγέτη της Βίβλου, αποτυπώνεται με αποφασιστικότητα, ο καλλιτέχνης τον αναπαριστά καθισμένο να κρατάει τις Δέκα Εντολές, ενώ στο πρόσωπο αποτυπώνεται ο θυμός, η νευρικότητα, η σοβαρότητα και η μεγαλοπρέπεια. Ο μεγάλος καλλιτέχνης δημιούργησε ένα γλυπτό με έντονη μεγαλοπρέπεια, ανατομική τελειότητα και τεράστιο καλλιτεχνικό γιγαντισμό. Η καλλιτεχνική δύναμη του Μιχαήλ Αγγέλου αποτυπώνεται στην προσοχή ακόμα και στην παραμικρή λεπτομέρεια του προσώπου, καθώς διακρίνονται οι μύες, οι φλέβες του Μωυσή, ο κυματισμός της γενειάδας του και το χέρι που τα ακουμπάει.

Εντύπωση ανά τους αιώνες, προκαλούσαν τα δύο κέρατα του πρόσωπο του Μωυσή, τα οποία έχουν γεννήσει διαφορετικές απόψεις και κρίσεις. Η απάντηση είναι απλή: ο Μιχαήλ Άγγελος προφανώς ερμήνευσε λάθος το εβραϊκό κεφάλαιο της Εξόδου, το οποίο γράφει πως ο Μωυσής όταν κατέβαινε από το όρος Σινά, είχε δύο φωτεινές αχτίδες επάνω στο πρόσωπό του. Οι λέξεις αχτίδα και φως στην εβραϊκή γλώσσα είναι παρόμοιες, για αυτό και υπήρξε αυτή η σύγχυση.

Ο ίδιος ο Μιχαήλ Άγγελος λέγεται πως αναφώνησε Γιατί δεν μιλάς; όταν ολοκλήρωνε το αριστούργημά του, γνωρίζοντας πως πρόκειται για ένα από τα κορυφαία δημιουργήματά του.

Η ιστορία του κορυφαίου γλυπτού έχει μεγάλη ιστορία. Το 1905 ο πάπας Ιούλιος Β’ επιθυμεί την κατασκευή ενός ταφικού μνημείου και η επιλογή του καλλιτέχνη θα πέσει στον Μιχαήλ Άγγελο. Ο καλλιτέχνης θα δεχτεί δίχως αντιρρήσεις να αναλάβει ένα έργο το οποίο θα του κοστίσει σχεδόν 40 ολόκληρα χρόνια από τη ζωή του, στα οποία θα υπάρχουν πολλές στεναχώριες, έριδες, φιλονικίες, στεναχώριες, συκοφαντίες και απειλές.

Ο Μιχαήλ Άγγελος θα ξεκινήσει με ενθουσιασμό το έργο του, αφιερώνοντας τους 8 πρώτους μήνες για την επιλογή του κατάλληλου μάρμαρου. Θα γευτεί μεγάλη απογοήτευση όταν ο Πάπας δώσει όλο του το ενδιαφέρον στην οικοδόμηση του ναού του Αγίου Πέτρου. Θα εγκαταλείψει τη Ρώμα στην οποία και θα επιστρέψει για τη δημιουργία της Capella Sistina. Ο πάπας θα πεθάνει το επόμενο έτος.

Οι κληρονόμοι του Πάπα θα παραποιήσουν το αρχικό μνημείο (ένα μαυσωλείο με 47 αγάλματα), σε ένα μνημείο πιο απλό που στηριζόταν σε έναν τοίχο. Θα αλλάξουν τα σχέδια έως 6 φορές τα επόμενα 20 χρόνια, ενώ θα κατηγορήσουν για υπεξαίρεση του δοθέντος χρηματικού ποσού. Το άγαλμα θα αποπερατωθεί το 1545.

Ο Μωυσής βρίσκεται στο ναό του San Pietro in vicoli στη Ρώμη, σε έναν ναό κοντά στο Κολοσσαίο.

, , , , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *