Εμπορικά σήματα της Μακεδονίας: Μία πρόταση

Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης

Πριν μια εβδομάδα ο πρωθυπουργός παρουσίασε μία σειρά σημάτων για τα μακεδονικά προϊόντα. Καταθέτω ορισμένες σκέψεις και μία πρόταση.

Κατ΄ αρχάς, η κυβερνητική θεώρηση ότι το πρόβλημα της «κακής συμφωνίας», όπως οι ίδιοι την χαρακτηρίζουν, αντιμετωπίζεται με την διαχείριση προϊόντων, είναι μάλλον ευτελής. Δείχνει αδυναμία αντίληψης της σημασίας της Συμφωνίας. Η Ελλάς αποδέχθηκε τον όρο Μακεδονία σε αποκλειστική διεθνή χρήση, για όνομα κράτους, έθνους και γλώσσας. Πλέον, όταν διαβάζει κανείς την Ιστορία της Μακεδονίας σε οποιαδήποτε εποχή, ναι, ακόμα και στην αρχαία εποχή, θα βλέπει παραπομπές σε κάποια δήθεν «Βόρεια Μακεδονία». Θα διαβάζει για Μακεδόνες, αρχαίους ή σύγχρονους, και θα γνωρίζει μόνο έναν λαό με αυτό το όνομα και μόνο μία γλώσσα. Γνωρίζει άραγε κανείς πού βρίσκεται Ζηλανδία ή έστω η Δυτική Ουρουγουάη, μια που το επίσημο όνομα της χώρας είναι Ανατολική Ουρουγουάη;

Θα διαβάζει για την Μακεδονία κατά τα Ρωμαϊκά ή Βυζαντινά ή Οθωμανικά χρόνια και θα βλέπει αναφορές για την κατάσταση εκείνης της εποχής για την πόλη των Σκοπίων, η περιοχή των οποίων ουδέποτε ανήκε στη Μακεδονία κάτω από οποιονδήποτε ορισμό. Μάλιστα, την περίοδο 1888-1913 τα Σκόπια ήταν επισήμως η πρωτεύουσα του βιλαετίου του Κοσσυφοπεδίου. Σε ποιον να το έλεγες τότε και να το πίστευε, ότι έναν αιώνα μετά, οι Έλληνες θα την αναγνώριζαν ως πρωτεύουσα της «Μακεδονίας», έστω της «Βόρειας». Το ότι το κάνει αυτό η πλειονότητα των ΜΜΕ είναι γροθιά στο στομάχι μας.

Η Αλβανία με την υφαλοκρηπίδα και η Αμερική με τα λιμάνια στην κινεζική εταιρεία έδρασαν μονομερώς και μας δείχνουν ότι το επιχείρημα «το κράτος έχει συνέχεια» είναι αβάσιμο ως λόγος «σεβασμού» της Συμφωνίας από την κυβέρνηση. Επειδή το θέλουν, την «τιμούν». Οι ίδιοι οι Σκοπιανοί οργάνωσαν συνέδριο με θέμα «Μακεδονία 2025», στο οποίο μίλησε σύμπασα η πολιτική ηγεσία. Σκέτο Μακεδονία παντού.

Η προσέγγιση της κυβέρνησης ήταν σαν να επρόκειτο για διαφημιστική εκστρατεία ανταγωνιστών! Ενώ πρόκειται απλώς για τις μικρές στρόγγυλες σφραγίδες που δηλώνουν ονομσία προέλευσης, η επικοινωνιακή παρουσίαση έγινε λες και όλοι οι καταναλωτές θα δουν το πλήρες υλικό. Επιπλέον, αν εξαιρέσει κανείς το κεντρικό σήμα που γράφει “Macedonia the GReat land”, σε κανένα από τα υπόλοιπα σήματα δεν αναφέρεται η λέξη Μακεδονία. Μόνο το γράμμα Μ, φτιαγμένο με απλά γεωμετρικά σύμβολα.

Δεν είναι λάθος, διότι το λάθος προϋποθέτει απόπειρα λύσης ενός προβλήματος. Εδώ έχουμε απόπειρα λύσης ενός διαφορετικού προβλήματος! Αν όντως η Ελλάδα θέλει να κάνει πολιτική με το εν λόγω σήμα και αν όντως είναι δυσαρεστημένη από αυτήν την «κακή» συμφωνία, τα πράγματα είναι πολύ απλούστερα.

Ιδού η πρότασή μου:

Ένας μπλε κύκλος όπου γύρω γύρω θα γράφει Made in Macedonia, στο κέντρο του θα έχει τον Ήλιο της Βεργίνας, και ανάγλυφα η σφραγίδα θα δείχνει τον χάρτη της Ελλάδας. Ο χάρτης της Ελλάδας είναι συνώνυμος με την χώρα μας. Δεν το έχουν πολλές χώρες αυτό το χαρακτηριστικό. Φτιαγμένο στη Μακεδονία λοιπόν, το όνομα της οποίας ασφαλώς και μπορούμε να χρησιμοποιούμε. Με το σύμβολο που ακόμα και στην κακή αυτή Συμφωνία δηλώνεται σαφώς ότι είναι αποκλειστικά ελληνικό σύμβολο και θα μπορούσαμε να λανσάρουμε ως «Ήλιο της Μακεδονίας». Και με τον χάρτη της Ελλάδας, ως την χώρα παραγωγής. Όπως λένε οι Γάλλοι κρασί Βουργουνδίας, εμείς έχουμε προϊόντα Μακεδονίας.

Δημοσιεύθηκε στην Εστία, 27 Νοεμβρίου 2019.
ΑΝΤΙΒΑΡΟ

, , , , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.