Ο μεγαλύτερος άσος του Ισπανικού Εμφυλίου με τις 40 καταρρίψεις

Ο Χοακίν Γκαρσία Μοράτο γεννήθηκε το 1904. Ήταν γιος αξιωματικού του πεζικού. Κατατάχθηκε στην στρατιωτική ακαδημία σε ηλικία μόλις 16 ετών και με τον βαθμό του ανθυπολοχαγού πολέμησε στο ισπανικό Μαρόκο κατά των εξεγερμένων ντόπιων. Το 1925 όμως αποφάσισε να γίνει πιλότος. Συμμετείχε στις επιχειρήσεις πετώντας με αεροσκάφη D.H.9A και Bristol Fighter F.2B. Εκτέλεσε 57 πολεμικές αποστολές και τραυματίστηκε δύο φορές από επίγεια πυρά.

Κατόπιν πετούσε με υδροπλάνα. Το 1928 παραλίγο να σκοτωθεί όταν το αεροσκάφος του συνετρίβη. Παρέμεινε έναν χρόνο στο νοσοκομείο. Πάντως ήταν εξαιρετικός χειριστής και ένας από τους καλύτερους στους ελιγμούς. Το 1934 συμμετείχε στις επιχειρήσεις κατά των εξεγερμένων στις Αστούριες.

Ακολούθησαν διάφορες τοποθετήσεις μέχρι την έκρηξη του Ισπανικού Εμφυλίου καθώς βρισκόταν υπό τη δυσμένεια της κυβέρνησης του Λαϊκού Μετώπου. Ο Μοράτο βρισκόταν σε διακοπές στη Βρετανία όταν ξέσπασε ο πόλεμος. Αμέσως επέστρεψε και τάχθηκε το εθνικιστικό στρατόπεδο.

Στις 12 Αυγούστου 1936 πέτυχε τη πρώτη του κατάρριψη, πετώντας με ένα Nieuport Delage 52 καταρρίπτοντας ένα Vickers Vildebeest των Δημοκρατικών. Κατόπιν άρχισε να πετά με το πιο σύγχρονο γερμανικό καταδιωτικό He 51 με το οποίο κατέρριψε, στις 18 Αυγούστου ένα Nieuport Delage 52 των Δημοκρατικών και ένα βομβαρδιστικό Potez 540.

Στις 2 Σεπτεμβρίου κατέρριψε ένα ακόμα Nieuport Delage 52. Στις 11 Σεπτεμβρίου, πετώντας με ιταλικό καταδιωκτικό Fiat CR.32 κατέρριψε ένα ακόμα Nieuport Delage 52 και έγινε επίσημα άσος με 5 καταρρίψεις. Μέσα στο φθινόπωρο, ως επικεφαλής πλέον της «Γαλάζιας Περιπόλου», (σμήνους) κατέρριψε άλλα έξι αεροσκάφη των Δημοκρατικών (πέντε γαλλικά και ένα βρετανικό Hawker Fury).

Στις 5 Νοεμβρίου κατέρριψε το 12ο αντίπαλο αεροσκάφος, ένα Potez 540, ενώ την ίδια ημέρα κατέρριψε το πρώτο σοβιετικό καταδιωκτικό, ένα Polikarpov I-15. Στις 13 Ιανουαρίου πέτυχε έναν πραγματικό άθλο καταρρίπτοντας δύο σοβιετικά βομβαρδιστικά Tupolev SB τα οποία ήταν ταχύτερα από το CR.32 με το οποίο πετούσε.

«Μετά από αρκετές ημέρες, αφού μελέτησα τις επιθέσεις του εχθρού στην Κόρδοβα, ήξερα σε τι ύψος πετούσαν τα εχθρικά βομβαρδιστικά και από ποια κατεύθυνση συνήθως εμφανίζονταν. Έχοντας όλα αυτά κατά νου άρχισα να εκτελώ περιπολίες σε ύψος 16.500 ποδών πάνω από την πόλη. Μια μέρα εντόπισα δύο βομβαρδιστικά να προσεγγίζουν με μεγάλη ταχύτητα. Πέταξα καταπάνω τους με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα και πως ήταν δικινητήρια. Άνοιξα πυρ σκοπεύοντας τον κινητήρα ενός από αυτά και σύντομα πήρε φωτιά αφήνοντας μια γραμμή πυκνού μαύρου καπνού.

«Το πληγωμένο βομβαρδιστικό γύρισε πίσω και το ακολούθησα για να δω αν θα συντριβεί. Και το δεύτερο γύρισε πίσω. Το χτυπημένο πράγματι συνετρίβη στο έδαφος… Το δεύτερο άνοιξε πυρ εναντίον μου από απόσταση 360 μ. Ήταν μια επικίνδυνη στιγμή για μένα… Παρέμεινα ψύχραιμος και με μια απότομη στροφή βρέθηκε σε θέση βολής και άνοιξα πυρ. Η τύχη ήταν με το μέρος μου και σε λίγες στιγμές το βομβαρδιστικό έπεσε, φλεγόμενο, σε περιδίνηση και κατέπεσε στο έδαφος», ανέφερε μετά την αερομαχία ο Μοράτο.

Στις 18 του ίδιου μήνα κατέρριψε δύο Ι-15. Τον Μάρτιο ανέλαβε τη διοίκηση μοίρας και κατόπιν σμηναρχίας με δύο μοίρες δίωξης, έχοντας επιτύχει ήδη 18 καταρρίψεις. Ακολούθησαν άλλες τρεις τον Ιούνιο και άλλες πέντε τον Ιούλιο. Από αυτές, στις 15 Ιουλίου πέτυχε να καταρρίψει δύο σύγχρονα για τη εποχή σοβιετικά καταδιωκτικά Ι-16 που υπερείχαν του Fiat σε κάθε τομέα.

Στις 3 Οκτωβρίου ο Μοράτο καταρρίφθηκε για πρώτη φορά κατά λάθος από Ισπανό πιλότο. Κατάφερε πάντως να προσγειώσει το αεροσκάφος του. έστω και με τον κινητήρα εκτός λειτουργίας. Το 1937 πέτυχε άλλες δύο καταρρίψεις, μια τον Σεπτέμβριο και μια τον Δεκέμβριο. Το 1938 αποδείχθηκε παραγωγή χρονιά επίσης, με τον Μοράτο να επιτυγχάνει 11 επιβεβαιωμένες καταρρίψεις και μια πιθανή, φτάνοντας πλέον τις 39. Στις 19 Ιανουαρίου 1939 πέτυχε την τελευταία του κατάρριψη, ένα σοβιετικό Ι-15.

Στις 4 Απριλίου όμως η μοίρα αποφάσισε άσχημα για αυτόν. Κατά τη διάρκεια επίδειξης για τον Τύπο το αεροσκάφος του συνετρίβη στο έδαφος με αποτέλεσμα να σκοτωθεί άδοξα. Μέχρι τότε είχε 1.012 ώρες πολεμικών πτήσεων, 40 επιβεβαιωμένες καταρρίψεις, μια κοινή, μια πιθανή, ενώ είχε προκαλέσει ζημίες σε τρία ακόμα εχθρικά βομβαρδιστικά.

HISTORY POINT

, , , , , , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.