Νέα Υόρκη: Φεμινιστικό άγαλμα θα δείχνει την Μέδουσα να αποκεφαλίζει τον… Περσέα

Συζητήσεις έχει προκαλέσει η αποκάλυψη ενός αγάλματος, το οποίο αντιστρέφει τον συμβολισμό του αρχαιοελληνικού μύθου.

Έξω από το ποινικό δικαστήριο του Μανχάταν θα τοποθετηθεί το άγαλμα του Αργεντινο-Ιταλού γλύπτη Luciano Garbati, το οποίο, εμπνευσμένο από τον φεμινισμό και το κίνημα Me Too, δείχνει την Μέδουσα να κρατά το κεφάλι του Περσέα. Το άγαλμα λειτουργεί ως το αντίθετο του διάσημου έργου του Benvenuto Cellini (1545–1554).

Image
Το άγαλμα της Luciano Garbati
Το κλασσικό έργο του Cellini

Σύμφωνα με τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου, ο Ποσειδώνας βίασε την όμορφη ιέρεια της Αθηνάς Μέδουσα μέσα στο ναό. Η Αθηνά την μεταμόρφωσε σε τέρας, το οποίο αργότερα φόνευσε ο Περσέας και με την ιδιότητα να μετατρέπει σε πέτρα όποιον κοιτάζει, χρησιμοποίησε το κομμένο κεφάλι για να φονεύσει το Κήτος που απειλούσε την πριγκίπισσα της Αιθιοπίας Ανδρομέδα.

Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, το άγαλμα παρουσιάζει την μέδουσα ως θύμα βιασμού το οποίο παίρνει την κατάσταση στα χέρια του για την αδικία που έχει υποστεί.

Βέβαια, από εκεί προκύπτει το ερώτημα γιατί δεν κρατά την κεφαλή του Ποσειδώνα ή της Αθηνάς, αλλά του Περσέα. Και τι απέγινε η Ανδρομέδα;

Για εμάς, το άγαλμα μοιάζει περισσότερο με μία άρνηση του αρχετύπου του άνδρα ήρωα, του οποίου η εποχή θεωρείται “ξεπερασμένη”. Εντάσσεται παράλληλα σε ένα δημοφιλές μοτίβο των τελευταίων δεκαετιών, όπου τα σύμβολα και πλάσματα που συνδέονταν με το κακό και το περιθώριο (δράκοι, μάγισσες, φαντάσματα, λύκοι κ.α.) τώρα τίθενται στο κέντρο, ως αγαθά ή παρεξηγημένα, ενώ οι παραδοσιακές ηρωικές μορφές (π.χ. ο ιππότης) εμφανίζονται ως δυνάμεις καταπίεσης και ανισότητας.

Με πληροφορίες από mwthproject.com

, , , , ,

3 thoughts on “Νέα Υόρκη: Φεμινιστικό άγαλμα θα δείχνει την Μέδουσα να αποκεφαλίζει τον… Περσέα

  1. Εαν ειναι δυνατον πια; Τι θα δουμε αλλο πια; Τον Εωσφορο να φονευει τον Θεο; Θα το δουμε κι αυτο. Στο μεταξυ ειναι και ασχετοι απο την μυθολογια. Οπως λεει το αρθρο θα μπορουσαν να βαλουν τον Ποσειδωνα στην θεση του αποκεφαλισμενου, καθοτι υπευθυνος για την μοιρα της Μεδουσας. Ο Περσεας αντιθετως αντιμετωπισε την Μεδουσα διοτι δεν ειχε αλλη επιλογη. Τον ειχε υποχρεωσει ο Πολυδεκτης, ο οποιος τον απειλησε οτι εαν δεν του εφερνε το κεφαλι της Μεδουσας, θα την πληρωνε η μητερα του η Δαναη. Για να σωσει την μητερα του, ο Περσεας υποχρεωθηκε να αντιμετωπισει την Μεδουσα, οχι γιατι ηταν δικη του επιλογη. Αλλα του “μαρξιστη” καλλιτεχνη του διαφευγει αυτο.

  2. Επίσης το άρθρο γράφει ότι το άγαλμα αντιστρέφει το σύμβολο αρχέτυπο του άντρα ως ήρωα ανίκητο, σε σχέση με τη γυναίκα, δείχνει ότι εκείνη η εποχή έχει παρέλθει.
    Καταγγέλλει κατ’ εμέ ο καλλιτέχνης τη διαβλητοτητα της σοφία της Αθηνάς, γιατί το άγαλμα είναι έξω από το δικαστήριο, γεγονός που αναγκάζει την αδικημένη να παιρνει την κατάσταση στα χερια της, το θύμα να γίνεται θύτης. αποκλείεται ο καλλιτέχνης να μην είχε μελέτησε ι όλο το μύθο. Ούτε ένας αρχάριος δεν το κάνει. Θεωρώ ότι ο αναλυτής του άρθρου δεν απέδωσε όλο τον συμβολισμό του γλύπτη. Και επίσης βρίσκω τη σύλληψη του έργου μεγαλοφυή.

Γράψτε απάντηση στο Βασιλειος Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *