Ἄρχεσθαι μαθών, ἄρχειν ἐπιστήσῃ. | Ἂν μάθεις πρῶτα νὰ κυβερνᾶσαι, θὰ μάθεις καὶ νὰ κυβερνᾷς. |
Μετριώτερον ἄρχοντα ποιεῖ καὶ τύραννον ἐπιεικέστερον ὁ πείθων ὡς ἄμεινον εἴη τὸ μὴ ἄρχειν ἢ τὸ ἄρχειν. | Μετριοπαθέστερο κάνει τὸν ἄρχοντα καὶ ἐπιεικέστερο τὸν τύραννο, ἐκεῖνος ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ τοὺς πείσει ὅτι προτιμότερο θὰ ἦταν νὰ μὴν κυβερνοῦν παρὰ νὰ κυβερνοῦν. |
Ἀνδρῶν δ᾿ ἐκ μεγάλων πόλις ὄλλυται. | Ἡ πατρίδα ἀπὸ τοὺς μεγάλους ἄνδρες καταστρέφεται. |
Ὁ τῶν περισσῶν ζῆλος, εὐθὺς ἀκολουθεῖ καὶ συνοικίζεται τῇ χρείᾳ τῶν ἀναγκαίων. | Ἡ σφοδρὴ ἐπιθυμία για τὴν ἀποκτήση περιττῶν πραγμάτων, ἀκολουθεῖ εὐθὺς ἀμέσως μετὰ τὴν ἀποκτήση τῶν ἀναγκαίων. |
Μηδένα πρὸ τοῦ τέλους μακάριζε. | Κανένα νὰ μὴν καλοτυχίζεις πρὶν νὰ δεῖς τὸ τέλος τῆς ζωῆς του. |
Χρῲ τοῖς Θεοῖς. | Νὰ χρησιμοποιεῖς (ἐπικαλεῖσαι) τοὺς θεούς. |
Πάντη δ᾿ ἀθανάτων ἀφανὴς νόος ἀνθρώποισιν. | Ἡ σκέψη τῶν ἀθανάτων θεῶν εἶναι ἀνεξερεύνητη ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους. |
Τὸ Θεῖον φθονερὸν καὶ ταραχῶδες. | Οἱ Θεοὶ εἶναι γεμάτοι φθόνο καὶ δημιουργοῦν ταραχές. |
Τὸν λόγον εἴδωλον εἶναι τῶν ἔργων. | Ὁ λόγος εἶναι ἡ εἰκόνα τῶν ἔργων. |
Ὅσον ἐν πολέμῳ δύναται σίδηρος τοσοῦτον ἐν πολιτείᾳ λόγος εὖ ἔχων ἰσχύει. | Ὅση δύναμη ἔχει στον πόλεμο ὁ σίδηρος, ἄλλη τόση δύναμη ἔχει στην Πολιτεία ὁ λόγος. |
Τοῖς σεαυτοῦ πρᾶος ἴσθι. | Στοὺς δικούς σου ἀνθρώπους νὰ εἶσαι πρᾶος. |
Γηράσκων δ᾿ αἰεὶ πολλὰ διδασκόμενος. | Γηράσκω συνεχῶς καὶ πάντοτε μαθαίνοντας. |
Τὰ σπουδαῖα μελέτα. | Νὰ μελετᾷς ὅ,τι ἀξίζει νὰ μελετηθεῖ. |
Ἔργασιν ἐν μεγάλοις, πᾶσιν ᾄδειν χαλεπόν. | Σὲ μεγάλα ἔργα εἶναι δύσκολο νὰ εἶναι ὅλοι εὐχαριστημένοι. |
Συμβούλευε μὴ τὰ ἥδιστα, ἀλλὰ τὰ βέλτιστα. | Νὰ συμβουλεύεις ὄχι τὰ πιὸ εὐχάριστα, ἀλλὰ τὰ πιὸ ὠφέλιμα. |
Φίλους μὴ ταχὺ κτῷ, οὖς δ᾿ ἂν κτήσῃ, μὴ ταχὺ ἀποδοκίμαζε. | Φίλους νὰ μὴν ἀποκτᾶς σύντομα, ἐκείνους ὅμως ποὺ θὰ ἀποκτήσεις νὰ μὴν τοὺς ἀποδοκιμάζεις εὔκολα. |
Μὴ ψεύδου, ἀλλ᾿ ἀλήθευε. | Νὰ μὴν λες ψεύδη, ἀλλὰ τὴν ἀλήθεια. |