Εμπειρογνώμονες στον τομέα της συντήρησης έργων τέχνης στην Ισπανία ζητούν και πάλι αυστηρότερους κανονισμούς στον τομέα τους, καθώς ακόμη ένα έργο έχει καταστραφεί ανεπανόρθωτα από έναν ερασιτέχνη συντηρητή.
Τοποθετημένο στην πρόσοψη ενός κτηρίου στην κεντρική οδό στη βορειοδυτική πόλη της Παλένθια, το άγαλμα, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1923, απεικόνιζε κάποτε μια χαμογελαστή γυναίκα λαξευμένη σε μια ποιμενική σκηνή με ζώα. Ωστόσο, μετά από μια καταστροφική απόπειρα αποκατάστασης, το πρόσωπό της μοιάζει πλέον με “κεφάλι από καρτούν”, γράφει ο τοπικός ζωγράφος Antonio Guzmán Capel, ο οποίος για πρώτη φορά έφερε την ιστορία στη δημοσιότητα με μια ανάρτηση στο Facebook.
Απαντώντας για την αποτυχημένη αποκατάσταση που έγινε, η Ισπανική Επαγγελματική Ένωση Αποκαταστατών και Συντηρητών (ACRE) έγραψε στο Twitter ότι η δουλειά ήταν «ΔΕΝ επαγγελματική αποκατάσταση».
Θυμίζουμε ότι στην Ισπανία δεν είναι πρώτη φορά που τέτοια περιστατικά προκαλούν την οργή των συντηρητών αλλά και των φίλων της τέχνης. Το πρώτο περιστατικό έλαβε χώρα το 2012 όταν ένας συντηρητής κατέστρεψε τον πίνακα του Elías García Martínez που απεικόνιζε τον Χριστό. Τότε, η προσπάθεια μιας ενορίτισσας να αποκαταστήσει την τοιχογραφία κατέληξε σε φιάσκο με την εικόνα τελικά να γίνεται διάσημη ως «Monkey Christ».
Επίσης, τον περασμένο Ιούνιο ένας συλλέκτης έργων τέχνης στη Βαλένθια πλήρωσε 1.200 ευρώ σε έναν συντηρητή επίπλων για να καθαρίσει τoν πίνακα «Άμωμος Σύλληψη» του Μουρίγιο. Ωστόσο, η δουλειά δεν έγινε όπως θα έπρεπε και το πρόσωπο της Παναγίας έγινε αγνώριστο παρά τις δύο προσπάθειες να το επαναφέρουν στην αρχική του κατάσταση.
Με αφορμή όλα αυτά τα περιστατικά πολλοί επαγγελματίες στον τομέα της συντήρησης έκαναν παρέμβαση για άλλη μια φορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να θέσουν το ερώτημα γιατί η κληρονομιά της Ισπανίας να επιτρέπεται συνεχώς να καταστρέφεται από ανθρώπους που προφανώς δεν έχουν την απαιτούμενη και επίσημη εκπαίδευση.
“Η αποκατάσταση δεν επιδιορθώνεται, οι παρεμβάσεις πρέπει να ακολουθούν κριτήρια, τα οποία είναι διεθνώς εγκεκριμένα, καθώς και εκείνα που εφαρμόζονται από το IPCE (Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ισπανίας), και άλλες διαπιστευμένες οντότητες που υπάρχουν στην Ισπανία”, ανέφερε μεταξύ άλλων στο Twitter ο συντηρητής Illanos Argudo που ζει στη Βαλένθια.
Ο άνθρωπος που κατέστρεψε το έργο τέχνης στην Παλένθια δεν έχει ακόμη ταυτοποιηθεί.
Με πληροφορίες από The Art Newspaper