Σταύρος Αναστασόπουλος*
Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται ἐν τῷ μέσῳ τῆς νυκτός, καὶ μακάριος ὁ δοῦλος, ὃν εὑρήσει γρηγοροῦντα, ἀνάξιος δὲ πάλιν, ὃν εὑρήσει ῥαθυμοῦντα. Βλέπε οὖν ψυχή μου, μὴ τῷ ὕπνῳ κατενεχθῇς, ἵνα μὴ τῷ θανάτῳ παραδοθῇς, καὶ τῆς βασιλείας ἔξω κλεισθῇς, ἀλλὰ ἀνάνηψον κράζουσα· Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος εἶ ὁ Θεὸς ἡμῶν, προστασίαις τῶν ἀσωμάτων ἐλέησον ἡμᾶς.
Να, έρχεται ο Νυμφίος στην μέση της νύχτας και ευτυχισμένος θα είναι ο δούλος, τον οποίον (ο Νυμφίος) θα βρει να είναι σε πνευματική εγρήγορση, ανάξιος, αντιθέτως, θα είναι αυτός, που (ο Νυμφίος) θα τον βρει νωχελικό. Πρόσεχε, λοιπόν, ψυχή μου να μην πέσεις σε πνευματικό ύπνο, για να μην παραδοθείς στον θάνατο και (για να) μην κλειστείς έξω από την βασιλεία (του Κυρίου), αλλά να είσαι νηφάλια λέγοντας δυνατά: Άγιος, Άγιος, Άγιος είσαι, Θεέ μας· ελέησέ μας μέσω της προστασίας των ασωμάτων.
Νεοελληνική απόδοση: Σταύρος Χ. Αναστασόπουλος, Τα Αρχαία Ελληνικά στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Πρόταση Διδασκαλίας Αγνώστου Κειμένου, Αθήνα 2019 (εκδόσεις «Πύρινος Κόσμος»), σελ. 213-214.
Ποιος είπε ότι οι μαθητές δεν μπορούν να διδαχθούν τον αρχαίο λόγο μέσα από κείμενα της Μεγάλης Εβδομάδας; Το παραπάνω μάθημα, για παράδειγμα, εμπεριέχει γενική του χρόνου, κατηγορηματική μετοχή, δευτερεύουσα ενδοιαστική, τελική πρόταση κ.α. Και γιατί αποκαλώ το κείμενο μάθημα; Διότι περί ηθικού και φιλοσοφικού μαθήματος πρόκειται, μέσω του οποίου μπορούμε να κάνουμε τους μαθητές μας να στοχαστούν. Ερμηνεύστε το εκάστοτε χωρίο, μην μένετε στην επιφανειακή προσέγγιση.
*Η μουσική σύνθεση ανήκει στον Θεμιστοκλή Πολυκράτη και ψάλλεται από την χορωδία του Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Καρύκη Αθηνών.
*Ο Σταύρος Αναστασόπουλος είναι
Φιλόλογος (Πτυχίο & Master Κλασικής Φιλολογίας στο ΕΚΠΑ), Συγγραφέας – Ερευνητής, Μουσικός.