Γιάννης Καργάκος: Απάντηση στον υπουργό κ. Άκη Σκέρτσο για το άρθρο του «Γιατί χρειαζόμαστε το εθνικό απολυτήριο;»

1. Το απολυτήριο λυκείου δεν αναγνωρίζεται από σημαντικά ξένα πανεπιστήμια, γιατί το «άριστα», που κατά κόρον αναγράφεται σε αυτό μετατρέπεται σε βαθμούς κάτω ή πέριξ της βάσης του 10 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Απαντώ: όποιος πάει μόνο με απολυτήριο έξω, δεν έχει δώσει Πανελλαδικές. Ακόμα κι αν έχει «άριστα» στο απολυτήριό του δεν γίνεται δεκτός, γιατί όλοι ξέρουν για τα άχρηστα άριστα του ελληνικού σχολείου. Το ελληνικό πανεπιστήμιο δέχεται κανέναν μόνο με απολυτήριο λυκείου; Το «κατά κόρον» οφείλεται στον νόμο που τους αφήνει να περνούν με κάτω από τη βάση από τάξη σε τάξη. Πέντε βουλευτές της ΝΔ έκαναν ερώτηση για αυτό στη Βουλή τον Μάιο. Απάντηση; Καμία. Συνεχίζει ως έχει. Οφείλεται και στο ότι έχουν ανοίξει στην Ελλάδα περί τα 400 πανεπιστημιακά τμήματα που χρειάζονται πελάτες για να επιβιώσουν. Μαζί και η τοπική παρασιτίζουσα οικονομία. Συν τη νοοτροπία υποτίμησης των χειρωνακτικών επαγγελμάτων που έχουν κι αυτά ψηφιοποιηθεί, αλλά αυτό δεν το διαφημίζουμε. Αλίμονο μη μειωθούν οι ορδές αναλφαβήτων προς τα ΑΕΙ. Που, λάθος μου, όλα είναι πλέον ΑΕΙ, ακόμα και ΤΕΙ! Είδατε;

2. Οι μαθητές κάνουν απουσίες στο λύκειο, αφού πάνε στα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια. Απαντώ: Γιατί άραγε; Γιατί έχουμε γεμίσει φροντιστήρια; Πού θα βρουν δουλειά οι ορδές των πτυχιούχων; Πώς θα κρατάμε χαμηλά τον δείκτη ανεργίας; Μόνο φροντιστήρια; Ελεύθερα πανεπιστήμια και απογευματινά σχολεία για ενηλίκους, που πάνε να μάθουν ό,τι δεν τους έμαθε το σχολείο… Κατηχητικά, ομιλίες, διαλέξεις σε πνευματικά κέντρα και συλλόγους σε όλη την Ελλάδα να μάθουν οι άνθρωποι πέντε πράγματα σωστά. Οι μαθητές απουσιάζουν γιατί διαβάζουν για το φροντιστήριο μόνο; Και τότε πώς έχουμε τόσους εθισμένους στα ηλεκτρονικά, τον τζόγο κ.ά.; Αυτά θέλουν χρόνο. Πώς σβήνονται οι απουσίες;

3. Το λύκειο δεν μπορεί να δώσει γενική παιδεία και κριτική σκέψη, κάτι που επανέρχεται στο προσκήνιο ως θεμελιώδης αποστολή της εκπαίδευσης, τώρα που η τεχνητή νοημοσύνη ανταγωνίζεται την ανθρώπινη. Απαντώ: ευτυχώς που ήρθε η τεχνητή νοημοσύνη να καταλάβουν οι πολιτικοί ότι χρειάζεται γενική παιδεία και κριτική σκέψη. Απορώ: Το Εθνικό Απολυτήριο, γιατί θα καλλιεργήσει γενική παιδεία και κριτική σκέψη; Επειδή οι μαθητές θα δίνουν επί 3 χρόνια εξετάσεις στα πομφολυγοπαφλάσματα που προβλέπουν τα νέα Προγράμματα Σπουδών; Δείτε αυτά, κ. υπουργέ, πρώτα!

4. Το λύκειο έχει μετατραπεί σε προθάλαμο εξετάσεων τεσσάρων μόνο μαθημάτων. Απαντώ: Με το εθνικό απολυτήριο θα γίνει προθάλαμος περισσότερων μαθημάτων.

5. Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε:

α) προσλήψεις χιλιάδων μόνιμων εκπαιδευτικών. Απαντώ: Το πλοίο βουλιάζει, ο καπετάνιος κάνει ναυτολόγηση. Κι επειδή υποπληρώνει, οι ναύτες του, πολλοί πλέον μπήκαν με κάτω από τη βάση στο πλοίο, κάνουν μέχρι εκεί που φτάνει ο μούτσος.

β) φιλόδοξο πρόγραμμα κτιριακών ανακαινίσεων αλλά και νέων σχολείων. Απαντώ: καλά τα κτήρια, αλλά δεν φταίνε αυτά για τα δεινά 1-4 που αναφέρει ο κ. υπουργός.

γ) εισαγωγή νέων τεχνολογιών και εργαστηρίων δεξιοτήτων. Απαντώ: καλά αυτά, αρκεί να ξέρεις ανάγνωση και γραφή πρώτα. Σε άλλες χώρες (ο κ. υπουργός επικαλείται άλλες χώρες παρακάτω) ξηλώνουν τις νέες τεχνολογίες από τα σχολεία. Και σε άλλες, που πρωτεύουν στις νέες τεχνολογίες, στα σχολεία γράφουν καλλιγραφία με πινέλο, ούτε καν στυλό.

δ) έμφαση στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Απαντώ: κι όσοι δεν μπαίνουν σε αυτά; Αλλά κι όσοι βγαίνουν από αυτά; Έχουμε κάποια τεκμήρια πρωτείας ή ουσιαστικής αριστείας;

ε) δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο. Απαντώ: αυτό δεν κάνει το λύκειο προθάλαμο των Πανελληνίων; Δημόσια, δωρεάν παραπαιδεία;

6. Πρέπει να δώσουμε ξανά αξία και περιεχόμενο στο λύκειο το οποίο πρέπει να ανακτήσει τον παιδαγωγικό του ρόλο. Σε αυτό αποσκοπεί η πρόταση της κυβέρνησης για τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου (ΕθΑπ). Απαντώ: η παιδαγωγία βρίσκεται μόνο στο πώς θα μπαίνω στο παν/μιο; Το ότι καταργείται η γεγονοτολογική ιστορία, το ότι έχουν καταργηθεί επί της ουσίας τα θρησκευτικά, το ότι έχει εξοβελιστεί η πειθαρχία είναι παιδαγωγία; Στο νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο δεν χρειάζεται παιδαγωγία;

7. Αξίζει γιατί είναι παλαιά ιδέα: Γ. Παπανδρέου, Άννα Διαμαντοπούλου, προγράμματα παιδείας του ΠΑΣΟΚ (2008) και της Ν.Δ. (2018), πόρισμα της Επιτροπής Λιάκου επί ΣΥΡΙΖΑ (2016). Απαντώ: επιλεκτική μνήμη. Το του Αρσένη που έδιναν 12-14 μαθήματα στη Β΄ λυκείου κι άλλα τόσα στη Γ΄ έβγαλε καλούς πολίτες κι επιστήμονες; Τι να πούμε για μεταρρύθμιση Γ. Παπανδρέου, Διαμαντοπούλου, ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ; Πρωτοκλασάτα στελέχη τους ξέρουν γράμματα; Να μη μιλήσουμε για νεότερους πρωθυπουργούς.

8. Οι εξετάσεις στο λύκειο δεν αυξάνονται. Ο τρόπος διεξαγωγής μόνο αλλάζει. Απαντώ: Τώρα ο βαθμός Α΄ και Β΄ τάξης δεν μετρά πουθενά. Της Γ΄ μετρά μόνο στο απολυτήριο. Με το ΕθΑπ θα μετρά. Δεν αυξάνονται τα χτυπήματα. Απλά τώρα δεν θα είναι φάπες αλλά σφυριές.

9. Όλα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται, με κλήρωση, από Τράπεζα Θεμάτων. Απαντώ: ποια η διαφορά από τα θέματα που βάζουν οι επιτροπές στις Πανελλαδικές; Των επιτροπών είναι λιγότερο κακά από της Τράπεζας. Τώρα στις ενδοσχολικές, μετά την κλήρωση της Τράπεζας, διαλέγουμε τα λιγότερο χαζά. Από πού κι ως πού προβάλλεται η Τράπεζα ως αλάθητος θεσμός;

10. Όλα ανοικτά και διαθέσιμα σε όλους, χωρίς τον αιφνιδιασμό των άγνωστων θεμάτων. Απαντώ: αυτή είναι η διαφορά; Γκλάσνοστ, διαύγεια; Ποια άγνωστα θέματα; Τόσα χρόνια δεν διδάσκουμε κι εξετάζουμε εντός ύλης;

11. Όλα με κανόνες, με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης, και ανοικτά σε μαθητές και γονείς. Απαντώ ανάποδα: Λένε ότι οι Πανελλαδικές, που είναι κλειστές σε μαθητές και γονείς, είναι το μόνο αδιάβλητο σύστημα. Τότε το ανοιχτό ΕθΑπ δεν θα είναι διαβλητό; Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να νικήσει την ανθρώπινη βλακεία ούτε να δώσει παιδαγωγία και κριτική σκέψη. Οι Πανελλήνιες δεν έχουν κανόνες;

12. Όπως συμβαίνει σε κάθε άλλη χώρα που εφαρμόζει αντίστοιχα συστήματα. Απαντώ: δεν συγκρίνουμε ανόμοια. Στις άλλες χώρες δεν έχουν 400 πανεπιστημιακά τμήματα στα μισά εκ των οποίων μπαίνεις με κάτω από τη βάση. Ποιες είναι οι χώρες αυτές; Έχουν πρωτογενή και δευτερογενή τομέα οικονομίας ή συνωστίζονται όλοι στην παροχή υπηρεσιών, όπως εμείς;

13. Στον βαθμό του ΕθΑπ μπορούν να συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων, ώστε να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση, όπως σήμερα, αλλά και χωρίς να εξελιχθεί το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο. Απαντώ: ξαφνικά οι μαθητές έγιναν παιδιά. Επίκληση στο συναίσθημα. Είναι 17-18. Ψηφίζουν, δικαιολογούν απουσίες, παίρνουν δίπλωμα οδήγησης. Αν θέλουν να γίνουν επιστήμονες, πρέπει να ξέρουν ότι στη ζωή του επιστήμονα έρχονται στιγμές που πολλά κρίνονται από δευτερόλεπτα. Και αν φτάνουν στις Πανελλήνιες για να κριθεί το μέλλον τους σε 3 ώρες, για αυτό φταίτε οι πολιτικοί που καταργήσατε τις εξετάσεις από το δημοτικό στο γυμνάσιο και κάνατε τις προαγωγικές γυμνασίου και λυκείου μια παρωδία, που όλοι περνάνε από τάξη σε τάξη αβρόχοις ποσί. Κι αν κάποιος πιστεύει ότι το μέλλον ενός παιδίου κρίνεται από τις 3 ώρες των Πανελληνίων, δεν πρέπει να λέγεται δημοκράτης. Θα το πω στα τσοπανόπουλα στο χωριό μου, ψήφο να μην ξαναδείτε.

14. Οι βαθμοί τετραμήνου μπορούν επίσης να «διορθώνονται» με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί η όποια αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης. Απαντώ: Ράβε-ξήλωνε. Πολύς σεβασμός για το λύκειο. Έτσι, μπράβο σας, θα το αυτονομήσετε και θα του ξαναδώσετε παιδαγωγικό ρόλο. Διαίρει και βασίλευε. Το είχαμε γράψει σε παλαιότερες κριτικές του ΕθΑπ. Τώρα βλέπουμε ότι όντως γίνεται «γραμμή». Όλοι οι καθηγητές θα βάζουμε άριστα μην κατηγορηθούμε για αυθαιρεσία.

Ένας «αυθαιρετών» καθηγητής

Γιάννης Σ. Καργάκος

ΥΓ. Κι επειδή, όπως φαίνεται, εκεί θα καταλήξει, να παίρνουν όλοι άριστα, για να τροφοδοτούνται τα παν/μια, προτείνω να το κανουμε με μια απλή υπουργική απόφαση: βάζετε όλοι άριστα. Έτσι δεν θα χαθεί τοσο χρήμα για τη μελέτη, εκπόνηση, εφαρμογή του ΕθΑπ, ούτε για αμοιβές ειδικών επιμορφωτών και άλλων σοφών, ούτε θα μας βασανίζουν τους μάρτυρες εκπαιδευτικούς με παραπάνω καψώνια ματαιότητας. Λέει ο κ. υπουργός ότι τα γραπτά θα ψηφιοποιούνται, ενώ εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών δύναται να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους. Έμπειροι σαν αυτούς που συντάσσουν τα ακαταλαβίστικα του ΥΠΑΙΘΑ και του ΙΕΠ;

, , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *