Δημοκρατία, ρεπούμπλικα (republic) και ρεπουμπλικανισμός είναι διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα, ενώ ο Αριστοτέλης -τον οποίον μελέτησαν πολύ προσεκτικά πριν δημιουργήσουν το δικό τους πολίτευμα, αντιγράφοντάς τον οι Αμερικάνοι- μίλησε πολύ πριν τον Μαρξ για την πάλη των τάξεων. Αυτά τονίζει μεταξύ άλλων στο πρώτο μέρος της ομιλίας του με τίτλο «Ρεπουμπλικανισμός και η Πολιτεία του Αριστοτέλη» ο Πέτρος Δούκας, Δρ. Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, πρ. υφυπουργός Οικονομικών και Εξωτερικών, στο 5ο Επιστημονικό Συνέδριο «ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ» – Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΤΙΜΑ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ [ 2400 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ] – που πραγματοποιήθηκε στις 18-19-20 Οκτωβρίου 2016, στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (Αμφιθέατρο AULA)
Οργάνωση: Διεθνής Επιστημονική Εταιρία Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, Ένωση Ελλήνων Φυσικών.
Υπό την αιγίδα της Κοσμητείας, της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας και του Τομέα Φιλοσοφίας
Πρόεδρος του συνεδρίου: Ευάγγελος Μουτσόπουλος, Καθηγητής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ακαδημαϊκός
Α’ ΜΕΡΟΣ
Β’ ΜΕΡΟΣ
Η δημοκρατία του Περικλή είχε και κάποιο στοιχείο τυραννίας (ενός ανδρός αρχή), ενώ τους τριάκοντα τυράννους διαδέχθηκε το ξεχείλωμα της δημοκρατίας στην αρχαία Αθήνα. Από την άλλη μεριά στη Σπάρτη το «ρεπουμπλικανικό» πολίτευμα, που τελικά ήταν και δημοκρατικό (λόγω της Απέλλας) διατηρήθηκε περισσότερα από 600 χρόνια. Από τον Λυκούργο εμπνεύστηκε ο Αριστοτέλης για την «Πολιτεία» του και από τον Αριστοτέλη πήραν τελικώς τα βασικά στοιχεία του πολιτεύματός τους (ισότητα απέναντι στο νόμο, δυνατότητα εκλέγειν και εκλέγεσθαι, κατοχύρωση των δικαιωμάτων κάθε πολίτη «bill of rights», θέσπιση «φίλτρων» [γερουσία, εκλέκτορες] κ.ά.) οι πατέρες του αμερικανικού έθνους.