Το ορατό του αοράτου, του Γιώργου Κόρδη

Σύμφωνα με την αισθητική θεωρία που αναπτύχθηκε από τους Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας στην διάρκεια της εικονομαχίας η τέχνη της εικόνας δεν στοχεύει στο να κάνει ορατό το αόρατο. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με κανένα τρόπο και δεν αποτελεί επιδίωξη της τέχνης και των καλλιτεχνών.

Αυτό που εικονίζεται είναι το ορατό στοιχείο του αοράτου όπως φανερώνεται στην ιστορία και στην πραγματικότητα.

Έτσι δεν εικονίζεται η φύση-ουσία των όντων αλλά η μορφή της υποστάσεως, του ιδιαίτερου τρόπου υπάρξεως των όντων. Κι ο ζωγράφος βρίσκει τρόπους να κάνει μεθεκτό στην κοινότητα των ανθρώπων το ορατό του αοράτου.

Η τέχνη της εικόνας είναι τέχνη της λειτουργίας κι όχι της περιγραφής του ανέκφραστου.

Δυστυχώς η δυτική αισθητική που κυριάρχησε με τον Σχολαστικισμό του Μεσαίωνα και μετέπειτα με την νεοπλατωνική αισθητική της Αναγεννήσεως και τον Ρομαντισμό ουδέποτε κατενόησε την σπουδαία αυτή αισθητική τομή της πατερικής εικονολογίας που παραμένει αφανής μέχρι σήμερα.

Πηγή

, , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *